Sähköauton latausasema tuo turvallisen latauksen kotiin
Sähköauton lataus pistorasiasta
Sähköauton lataus onnistuu kotona myös normaalista suko-pistokkeesta, mutta tällöin lataus on huomattavan hidasta johtuen saatavilla olevasta virrasta. Vanhemmissa taloissa liitännät ja johdotukset ovat myös hyvä tarkastaa, jotta ne kestävät latauksen aiheuttamaa jatkuvaa kuormitusta lämpenemättä.
Normaalia sähköpistoketta tai taloyhtiön lämmitysrasioita ei ole suunniteltu jatkuvalle, korkeammalle kuormitukselle, joten suko-pistokkeesta ladattaessa tulee lataustehoa myös alentaa huomattavan paljon paloturvallisuuden säilyttämiseksi.
Jos olet epävarma kotisi sähköjärjestelmän kunnosta ja sen kestosta, ota meihin yhteyttä – autamme mielellämme!
Älykkäällä kotilatausasemalla varmistat nopean ja turvallisen latauksen
Sähköauton kotilatausasemalla voit ladata huoletta autoasi ilman, että tarvitsee huolehtia sähköverkon kuormituksesta tai palavista sulakkeista.
Nykyaikaiset sähköauton latausasemat säätävät autolle annettavaa tehoa automaattisesti kiinteistösi kuormituksen mukaan dynaamisella kuormanhallinnalla.
Esimerkiksi laittaessasi saunan kiukaan päälle, alentaa latausasema automaattisesti saatavilla olevaa virtaa, jos kiinteistön sähköverkon kokonaiskuormitus niin vaatii.
Sähköauton lataus aiheuttaa hetkellisesti suuren piikin kotisi sähköjärjestelmän kuormitukseen, joten varsinkin tyypillisellä 3 x 25 A pääsulakekoolla tarvitaan latausaseman toiminnan takaamiseksi latausasemaa, josta dynaaminen kuormanhallinta löytyy.
Keskimäärin Suomalainen ajaa päivässä 52 kilometriä. 20 kWh/100 km kulutuksella akkua kuluisi siis päivässä vain noin 10-11 kWh, jonka lataukseen menisi noin tunti.
Tyypillisimmin kotilatausasemat asetetaan antamaan autollesi 11 kW lataustehon. Tämä on suurimmissa osassa markkinoilla olevia sähköautoja maksimiteho, jota auton AC-laturi suostuu ottamaan vastaan.
Asentamiemme latausasemien tehoa on mahdollista kasvattaa kuitenkin aina 22 kW asti, mikäli talon sähköjärjestelmän teho sen sallii.
Tyypillisesti auto on latauksessa yön yli, jolloin 11 kW suurempaan lataustehoon ei kuitenkaan ole tarvetta.